Selasa, Mei 28, 2024
Google search engine
BerandaAcehTiba di Selangor, Aminullah Disambut Secara Adat Melayu

Tiba di Selangor, Aminullah Disambut Secara Adat Melayu

Selangor (Waspada Aceh) – Wali Kota Banda, Aminullah Usman, disambut secara adat Melayu saat tiba di Negeri Selangor, Malaysia, Sabtu (23/2/2019). Acara penyambutan Aminullah digelar di Muzium Sultan Alam Syah.

Sebelumnya, Aminullah dan rombongon dijemput dari Hotel Ascott KLCC oleh pihak pemerintahan Selangor. Setibanya di tempat acara, Aminullah langsung disambut oleh Dato’ Paiman bin Keromo selaku CEO State of Selangor Malay Customs and Herritage Corporation.

Tarian Sekapur Sirih pun dipersembahkan untuk menyambut para tamu. Lalu ada pemutaran video visi misi Pemerintahan Selangor dan pengenalan daerah, dan sesi penyambutan. Acara ditutup dengan tarian Bunga Rampai.

Dalam pidatonya, Dato’ Paiman mengucapkan terima kasih kepada Aminullah atas lawatannya ke Negeri Selangor, Malaysia. Dia berharap kunjungan itu dapat memperkuat jalinan kerja sama antara Banda Aceh dan Selangor.

“Kami berharap rencana kerja sama dalam bidang adat dan sejarah dapat terealisasi segera, kemudian dilanjutkan dengan kerja sama di bidang ekonomi dan pariwisata,” katanya.

Kepada tuan rumah, Aminullah mengucapkan terima kasih atas sambutan yang sudah dipersiapkan. “Ini luar biasa dan sangat memukau,” katanya.

Pada kesempatan itu, wali kota mengungkapkan persetujuannya terkait rencana pemugaran Makam Raja Muda Nala asal Selangor yang terletak di kompleks AAC Dayan Dawood Unsyiah.

“Kami menyetujui pemugaran makam putra terbaik Selangor yang pernah membantu Kerajaan Aceh melawan Portugis tersebut. Dan tentu hal ini juga perlu kita bahas bersama dengan para pakar sejarah baik dari Aceh maupun Selangor.”

“Kami mengharapkan rencana itu dapat segera terwujud. Begitu juga kerja sama di bidang pariwisata, ekonomi, dan bidang-bidang lainnya,” kata Aminullah.

Wali Kota Banda Aceh itu berharap, dapat merangkum kerja sama dalam bingkai sister city antara Banda Aceh dan Selangor. Mengingat hubungan baik antara Banda Aceh dengan Selangor, yang telah terjalin sejak masa Kerajaan Aceh dahulu, ungkapnya.

Tak ketinggalan, Aminullah turut mempromosikan sejumlah destinasi wisata Banda Aceh kepada warga Malaysia yang hadir. Sebelum menghadiri jamun makan siang bersama, wali kota juga menyempatkan diri untuk meninjau Muzium Sultan Alam Syah.

Kunjungan Aminullah ke Selangor ini merupakan tindak lanjut dari pembahasan kerja sama yang telah dilakukan sebelumnya di Banda Aceh pada akhir Januari 2019. Kala itu, Dato’ Paiman dan rombongan diterima Aminullah di Balai Kota Banda Aceh. (Ria)

BERITA TERKINI
- Advertisment -
Google search engine

BERITA POPULER